Ćwilin: Z Mszany na Ćwilin

To stosunkowo długie, jak na Beskid Wyspowy, podejście odznacza się ciekawymi widokami, urozmaicającymi trochę monotonną wędrówkę. Szlak prowadzi niewysokim, lecz dość długim ramieniem, odchodzącym spod kopuły Ćwilina w kierunku zachodnim, by pod koniec dość mozolnie wspiąć się na atrakcyjny krajobrazowo szczyt. Na początkowym, odkrytym odcinku słabe oznakowanie.
Opublikowano: 12.06.2010

Znaki żółte, czas przejścia 4 godz., w drugą stronę 3 godz.

Zaczynając wędrówkę od stacji PKP lub dworca PKS w Mszanie Dln., należy iść na wschód główną ulicą, w kierunku mostu na Mszance. Po jego przekroczeniu dalej drogą aż do miejsca, gdzie znaki żółte skręcają w prawo, między domami, w stronę nabrzeżnych zarośli nad potokiem Słomka. Szlak podchodzi pod stromo opadające bezleśne zbocze grzbietu Czarnego Działu, zatacza łuk i wspina się na stok z prawej strony, wzdłuż parowu. Ze względu na brak drzew odcinek ten jest słabo oznakowany.

Szlak trawersuje następnie zbocze kulminacji Wsołowej (629 m) kończącej na zachodzie grzbiet Czarnego Działu i wchodzi w las, osiągając w końcu linię grzbietu. Następuje teraz ładny odcinek trasy na przemian polami i zagajnikami z otwierającymi się widokami na południe na Ostrą, Ogorzałą, w oddali Gorce, a z lewej pasmo Jasienia i Mogielicy. Z opadających w kierunku północnym polan widać Lubogoszcz, rejon Kasiny i stoki Śnieżnicy.

Przed spiętrzeniem Czarnego Działu (673 m) szlak wykonuje dwa zakręty (uwaga na znaki!) i, pokonawszy wierzchołek, obniża się łagodnie na szerokie siodło (z Mszany Dln. ok. 2 1/4 godz.). W dole po prawej widać zabudowania wsi Łostówka w dolinie o tej samej nazwie. W końcówce trasy grzbiet wyraźnie się rozszerza, a przed oczyma piętrzy się zalesiony masyw Ćwilina.

Aby wejść na szczyt, trzeba pokonać jeszcze blisko 400 m różnicy poziomów. Świerkowym lasem szlak pnie się mozolnie, klucząc pomiędzy równoległymi ścieżkami. Dochodzi następnie do wyraźnej drogi leśnej, którą nieco łagodniej, ale wciąż w górę doprowadza na skraj podszczytowej polany. Hala rozszerza się na południe, odsłaniając piękny widok. Szlak wiedzie przez młodnik jej północnym skrajem. Z lewej dochodzą znaki niebieskie z przełęczy Gruszowiec i po chwili osiąga się widokowy szczyt.