Lubogoszcz: Z Mszany do Kasiny Wielkiej przez Lubogoszcz

Szlak ten pozwala na przejście całego masywu Lubogoszcza wzdłuż głównego grzbietu, łącząc zarazem dwie ważne pod względem turystycznym miejscowości u jego podnóży. Poza dolnymi partiami właściwie pozbawiony widoków. Miejscami strome podejścia. Uwaga na znaki!
Opublikowano: 12.06.2010

Znaki czerwone, czas przejścia 4 godz., w drugą stronę 3 1/2 godz.

Wędrówkę można rozpocząć od stacji PKP w Mszanie Dln. Znaki czerwone prowadzą na wschód główną ulicą miasta, a następnie przez most na Mszance w stronę kościoła (można również do nich dołączyć, dochodząc z dworca PKS do głównej ulicy koło mostu). Teraz szlak opuszcza drogę w kierunku Limanowej i między zabudowaniami skręca w lewo. Przez osiedle Sutory szlak wychodzi z miasta, przyjmując kierunek północno-zachodni.

W miarę wznoszenia się trasy wśród pól i sadów coraz szersze stają się widoki na Szczebel, Luboń Wlk., północne grzbiety Gorców z charakterystyczną bezleśną kopą Witowa nad Mszaną, a także Ostrą, Ogorzałą i w oddali wyniosły stożek Mogielicy. Po prawej piętrzą się coraz bliższe, poprzecinane parowami, strome południowe stoki Lubogoszcza. Szlak przechodzi przez niewielki potoczek, przecina połać lasu i wśród pól skręca w prawo (uwaga na znaki na rozwidleniach dróg!).

Przed turystą piętrzy się teraz blisko 200-metrowa zalesiona "ściana", którą kończy się tutaj grzbiet Lubogoszcza. Strome podejście pokonuje się lasem, najpierw drogą wozową, potem przecinką, w końcu prawie bez ścieżki głębokim parowem (uwaga na znaki!). Gdy szlak mija spiętrzenie grzbietu, dochodzi ponownie do leśnej drogi. Podejście łagodnieje, a wyraźny grzbietowy trakt wznosi się jednostajnie, lasem mieszanym, w kierunku zachodniego wierzchołka Lubogoszcza. Wkrótce z lewej strony dochodzą znaki czarne. Szlak czerwony mija teraz po lewej zalesiony zachodni wierzchołek Lubogoszcza, krótko obniża się, a wreszcie prowadzi na szczyt wyraźną grzbietową drogą, najpierw prawie płasko, potem lekko się wznosząc. Po drodze jeszcze jedna mało wyraźna kulminacja zwana Kozią Brodą i szlak osiąga najwyższy punkt masywu Lubogoszcza (968 m). Z prawej dochodzi szlak zielony również z Mszany Dln. Była tu kiedyś widokowa polana, ale zarosła i teraz nie ma żadnych szans na rozległą panoramę.

Dalej ścieżka, a z nią szlak, wiodą ku górnej krawędzi wschodniego stoku, skąd rozpoczyna się strome i jednostajne zejście w stronę Kasiny Wielkiej. Trasa prowadzi przez ładny las bukowy, a później świerkowy. Z wyjątkiem niewielkiej poręby, z której widać masyw Śnieżnicy, pozbawiona jest niemal całkowicie widoków. Już u samych podnóży szlak wychodzi z lasu i polną drogą zmierza do szosy Mszana Dln.-Wiśniowa-Dobczyce. Koło kapliczki skręca w lewo i drogą prowadzi w kierunku niedalekiej już Kasiny Wlk. Przed centrum wsi (kościół, przystanek PKS) znaki skręcają w prawo, w boczną drogę, która dociera wkrótce do stacji kolejowej (obok interesujący cmentarzyk z I wojny światowej) i wyciągu narciarskiego na zboczu Śnieżnicy.