Jasień: Z przełęczy Przysłop na Jasień

Szlak żółty

Jest to może niezbyt męczące (bo pokonujące niespełna 400 m różnicy wysokości), ale w sumie dość długie podejście na Jasień od południa. Trasa prowadzi co prawda w większości lasem, ale za to mniej więcej w połowie podejścia wychodzi na rozległy kompleks pól i łąk, skąd roztaczają się ładne widoki na wschodnią część Gorców.

Wędrówkę można rozpocząć od przystanku PKS na samej przełęczy Przysłop oddzielającej (czy jak kto woli łączącej) Gorce i Beskid Wyspowy. Dojeżdżają tu lokalne autobusy z Mszany Dln., a także zatrzymują się pośpieszne, zdążające przez Szczawę do Szczawnicy. Na przełęczy stoi dobrze zaopatrzony i prawie zawsze czynny sklepik spożywczy oraz wtulony w zbocze kompleks domków letniskowych. Na południe roztacza się widok na wcinającą się w Gorce dolinę Kamienicy, masyw Gorca po lewej, Kudłonia po prawej i fragment głównego grzbietu Gorców pośrodku.

Szlak żółty schodzi na przełęcz od strony Kudłonia i trudno powiedzieć, dlaczego jego twórcy nie zdecydowali się wyznakować go dalej grzbietem na północ prosto na Myszycę, lecz poprowadzili znaki w dół, szosą, do pobliskiej doliny Kamienicy. Szlak łączy się na chwilę z odchodzącą w prawo podniszczoną asfaltową dróżką, która prowadzi dalej do osiedla Rzeki i w górę doliny prawie aż pod Turbacz. Przed mostem na Kamienicy znaki żółte opuszczają drogę i przechodzą w lewo, na ścieżkę wiodącą lewym brzegiem rzeki. Jeszcze chwilę prowadzą tak prawie równolegle do nurtu Kamienicy, nim skręcą prostopadle w lewo na grzbiet Myszycy. Szeroką drogą, mieszanym lasem, przecinając spływające zboczem niewielkie potoczki, szlak wyprowadza w końcu z powrotem na grzbiet w rejonie szerokiego siodła, już na północ od kulminacji Myszycy (871 m). Rozciąga się tu spora hala, częściowo pokryta polami i przyozdobiona drewnianymi szałasami. Rozległy stąd widok na prawie całe Gorce (łącznie ze stokami Turbacza) i Beskid Wyspowy między Mogielicą a Luboniem Wlk. Za grzbietem szlak doprowadza do górnego skraju polany, pozostawiając po prawej budynki należące do przysiółka Wiatrówki.

Rozpoczyna się dość mozolne podejście lasem pod kulminację Jasienia. Na małej po-lance znaki niespodziewanie skręcają w lewo, do góry i wyprowadzają na wozową drogę okrążającą stoki Jasienia z zachodu na wschód. Szlak skręca w lewo i granicą lasu dochodzi do głównego grzbietu Jasienia, gdzie na rozwidleniu dróg kieruje się w prawo do lasu. Ciekawy widok na Gorce obejmuje, oprócz masywu Kiczory i Wielkiego Wierchu na pierwszym planie, także odległy Lubań po lewej oraz rejon Kudłonia i Turbacza po prawej. Teraz szlak najpierw stromo, potem łagodniej wznosi się wśród ładnego bukowego lasu i w końcu wyprowadza na szczyt Jasienia na skraju opadającej ku wschodowi rozległej polany.

Warte uwagi

Czas przejścia 2 1/4 godz., czas przejścia 1 3/4 godz.