Ćwilin: Z przełęczy Gruszowiec

Jest to najkrótsze, ale i najbardziej strome podejście na Ćwilin - trzeba pokonać ponad 400 m różnicy poziomów na ok. 3 km marszu ostrym północnym zboczem. Trudy mozolnej wędrówki lasem rekompensują jednak widoki ze szczytu.
Opublikowano: 12.06.2010

Znaki niebieskie, czas przejścia 1 1/4 godz., w drugą stronę 3/4 godz.

Od przystanku PKS na przełęczy znaki niebieskie kierują się drogą na wschód, by wkrótce skręcić w prawo, w polną drogę u podnóży Ćwilina. Szlak polami dochodzi do grupy domów, mija je i szerokim łukiem skręca w prawo na zbocze. Przechodzi przez lokalną drogę i wkracza na szeroką przecinkę w lesie mieszanym, wkrótce przechodzącym w świerkowy, którym ścieżka pnie się stromo dalej. Mozolne podejście łagodnieje dopiero na wysokości prawie 1000 m.

Szlak skręca wyraźnie w lewo, trawersując podszczytowy stok. Las rzednie i wkrótce ukazuje się niecierpliwie oczekiwany prześwit podszczytowej polany. Na skraju młodnika, z prawej strony dochodzą znaki żółte z Mszany Dln. Po chwili osiąga się szczyt, a nieco poniżej kusi rozległa hala ze wspaniałym widokiem (jeśli oczywiście trafiło się na pogodę). Na jej południowym skłonie stał do niedawna drewniany szałas, który niestety został rozebrany (do ostatniej deseczki) i dziś trudno nawet wskazać, gdzie dokładnie się znajdował. Na prawo od tego miejsca, w zachodniej części hali wciąż bije dość wydajne źródło.